EN STOCKHOLMSWEEKEND - DAG 1

I mars var jag och Rasmus i Stockholm för att bo på hotell, käka god mat, kolla på Alex & Sigges föreställning men också för att umgås och ha det mysigt såklart. 
 

Jag hade varit i skolan hela fredagen (pluggar ju på Södertörn i Stockholm) så jag stannade kvar i stan efter skolan, och mötte upp Rasmus som kom med tåget strax efter 5. Vi började med att checka in på magiskt fina Haymarket där vi skulle bo under helgen.


Hela hotellet är inrett i 20-talstema vilket jag bara ÄLSKAR. Det var så sjukt fint och inte en endaste liten detalj hade lämnats åt slumpen, allt var verkligen så genomtänkt. Tänk vilket drömprojekt att få vara med att planera och inreda ett sånt här hotell.


Ja, alltså ni ser ju? Lila sammetssoffor och så mässing överallt.
 

Rummen gick i färgerna vinrött, svart och vitt och hade givetvis detaljer med art deco-mönster som ju är typiskt för 20-talet. SÅ fint.
 

Badrummen var också helt fantastiska. Mässingsblandare, cirkuslampor, flamingos och fina tvålpumpar.

Efter att vi hade lämnat alla väskor på rummet, tagit en liten nap (välbehövligt) så bytte vi om och gjorde oss redo för stan. 
 

Vi var fikasugna och hade kollat upp ett café som vi hade hört gott om. Café Saturnus på Eriksbergsgatan 6 är ett namn att lägga på minnet, minst sagt. Inredningen är lekfull med randiga tapeter, mönstrat golv, rustika bord och tavlor på varenda vägg. Så härligt med ett café som ser lite annorlunda ut.


Här kan jag iallafall ha druckit den godaste cappuccinon och ätit den godaste äppelpajen ever. Stort plus för att vaniljsåsen var hemgjord (med äkta vaniljstång) samt serverades i gulligaste såskannan. Dessutom fick vi med oss supergoda gratisbullar(kardemumma också, favorit<3) när vi gick därifrån eftersom de skulle stänga för dagen. Hit kommer jag garanterat att gå fler gånger.



Sedan strosade vi tillbaka närmare city och avslutade kvällen med burgare och öl på ett gammalt favoritställe, Flippin Burgers (ligger på Observatoriegatan 8). Har ni aldrig ätit deras burgare, så gör det för guds skull. De gör de absolut godaste burgarna (och då har jag ätit mycket goda burgare i mina dar). När man kliver in genom dörrarna är det som att komma rakt in på ett amerikansk hamburgerhak. Personalen på Flippin är alltid lika trevlig, inredningen är rustik, golvet chackrutigt, tavlor med USA-motiv hänger på väggarna, och i hyllorna som är gjorda av gamla träbackar står en massa olika ölsorter uppradade tillsammans med bowlingkäglor och biljardbollar. Jag fullkomligt älskar detta ställe. Förutom fruktanstvärt goda burgare har dom också de sjukaste milkshakesen. Ett ställe värt att besöka helt klart! 

Det var dag 1 det, dag 2 får ni se en annan gång. Gillar ni såna här typer av inlägg förresten? Puss
 
 
RESOR | Haymarket, Resor, Stockholm | |
Upp