ATT VANDRA VID HÖGA KUSTEN – DAG TVÅ

Nämen hej på er! Jag tycker vi dyker in och betar av dag två på min och Rasmus vandringsresa! Förbered er på en riktig bildbomb, och tveka inte att slänga iväg en kommentar nedan om ni har några frågor.

Då kör vi:

Isabelle Burlin tar en paus vid Tärnättholmarna i Skuleskogen vid Höga Kusten
Godmorgon en nyvaken Bella! Vi vaknade upp vid 08.00 lagom möra och fina efter gårdagens vandring. Något som alla bör känna till som vill ge sig ut och vandra och tälta, är att det absolut inte är skönt att sova i tält. Det är väldigt mysigt men man ligger på rätt hårda madrasser, svettas och fryser i sovsäcken om vartannat, och dessutom är ju marken sällan helt plan vilket gör att man ligger i lutning. Men jag gillart ändå!

Strand vid Tärnättholmarna i Skuleskogen, vid Höga Kusten Vi vaknade upp till en helt FANTASTISK dag, med klarblå himmel och sol. Helt magiskt att vakna till vågorna som slår mot stranden.

Vi gjorde iordning frukost för att orka med dagens kommande vandring. Ett hett tips är att köpa frystorkad mat, här är en havregrynsgröt från Blå Band. Man kokar bara upp vatten, häller i och stänger igen påsen som får stå och dra i några minuter. Ingen smaksensation men en helt okej frukost. Det viktigaste är att man blir mätt och får energi.

Det är också viktigt att fylla på med vätska under dagen så att man inte blir uttorkad. Matchar givetviiiis min gulliga vattenflaska med min fleecetröja, vad annars?

Efter frullen packade vi ihop tältet, borstade tänder, packade ryggsäckar och gjorde oss redo för att fortsätta vandra.

Vi gick genom skogen precis intill havet. väldigt vackert och mysigt.

Efter ungefär 4 km kom vi fram till en rastplats som låg precis intill havet.

Där pausade vi en stund, drack vatten, åt snickers och pratade en stund med en man som ägde ett litet torp i området. En så himla fin grej med att ge sig ut i skogen på det här viset är att alla man möter är så himla trevliga! Alla hälsar på alla och ibland medför det även en liten pratstund, väldigt trevligt.

*Mmmm Njuter*

Sedan började vi traska vidare ca 1 km mot nästa destination där vi skulle övernatta, nämligen en strand nära Entré Syd. I Skuleskogens Nationalpark finns det tre entréer där man påbörjar sin vandring. Det är Entré Väst (där vi utgick från), Entré Syd, och Entré Nord.

Så här såg platsen ut där vi skulle övernatta. En lång strand omringad av granskog, fantastiskt fint.

Eftersom vi började gå relativt tidigt på morgonen så var vi framme redan kl 14.00. Direkt när vi kom fram letade vi efter en bra skuggplats att slå upp tältet på. Vi hittade en mysig plats som nästan såg ut som en liten tomt då vårt tält var inringade av granar.

Vi båda var hungriga så vi bestämde oss för att göra iordning lite lunch. Denna gång blev det gulaschsoppa på burk, som var himla god faktiskt!

Sedan doppade vi tårna i havet. Brrrr det var alldeles för kallt för att bada. Det gjode ONT i mina fötter när jag gick ner i havet för att det var så kallt. Det var några pappor med sina söner som tältade bredvid oss, och sönerna tyckte annorlunda och badade i stort sätt hela kvällen. Galenskap!!

Är det inte knäppt hur man var likadan när man var barn? Då spelade temperaturen ingen roll utan fanns det möjlighet till att bada, ja då gjorde man det.

Häääärliga eftermiddagssolen värmde iallafall.

Funktionströja och shorts från H&M.

Är så glad att jag får uppleva och dela allt med denna person<3

Rastlösa själar som vi är hade vi tagit med en kortlek att sysselsätta oss med. Gissa vem som vann flest gånger? ;)

Både på Närnättholmarna där vi övernattade tidigare var det andra som tältade bredvid oss. Jag tycker det känns tryggt att ha människor runtomkring mig. Jag tror att jag skulle tycka att det var lite kusligt att tälta helt ensamma ute i skogen.

Efter ett par timmar började solen gå ner och vi åt middag, käkade godis och spelade kort.

Rasmus kollar hur mycket vatten vi har kvar. En viktig lärdom av denna resa är att man aldrig ska ta rent vatten för givet. Hemma är man så himla bortskämd med obegränsat med rent vatten i kranen. Just där vi vandrade finns det inte möjlighet till att fylla på vattenflaskorna någonstans så man måste verkligen hushålla med vattnet. Vi hade med oss ungefär 6 liter totalt, vilket precis räckte till oss.

Klockan 22.00 var vi trötta och gick in i tältet där vi kröp ner i våra sovsäckar, och så var den dagen slut.