DET HÄR MED ATT ODLA EGNA GRÖNSAKER

Röda bifftomater
Jag nämnde ju i ett tidigare inlägg att jag är så sugen på att odla i vår och sommar. Det börjar ju bli dags att sätta frön redan nu. Jag har beställt frön från Impecta Fröhandel – både tomatfrön från röda och gula bifftomater, samt små röda körsbärstomater. Målet med tomatodlingen i år är att få stora härliga tomater, och ju mer asymmetriska de blir desto härligare tycker jag. När jag och Rasmus var i Cannes för två somrar sedan så promenerade vi varje morgon till en matmarknad och köpte de finaste och godaste tomaterna (se bild ovan).
 
röda bifftomater
Bildkällor: seedsnow.com, venureport.com

Ledordet för min balkongodling i år är precis samma som förra året – ÄTBART. Fokus blir på tomatplantorna eftersom vi har begränsat med utrymme på balkongen, men utöver det vill jag också odla massa gräslök, dill och basilika. Så himla gott att använda i matlagningen. 
isabelle burlin promenerar i en grönskande allé på Björnön i Västerås
En dröm jag har är att någon gång i framtiden bo på en egen liten gård där jag och Rasmus kan odla alla möjliga grönsaker och frukter i en större mängd. När jag var liten hade vi ett eget trädgårdsland på tomten där vi odlade allt från jordgubbar till majs, morötter och rödbetor. Jag minns att jag tyckte det var så himla roligt att sätta frön, vattna, och att få följa hela processen från frö till skörd. Dessutom så är det man odlar själv så himla mycket godare än det man kan köpa i mataffären. 
 
ODLING | Balkongodling, Odling | |
Upp