SÅ ODLAR DU ETT AVOKADOTRÄD HEMMA

Vill du också odla ett avokadoträd hemma så har jag här den utlimata guiden för dig, i tre enkla steg:

Jag har skrivit det här inlägget förut på min gamla blogg, och eftersom jag gillar detta tips så himla mycket och vill att fler av er ska ha gulliga avokadoplantor hemma så vill jag givetvis dela med mig av det igen. Förra året satte jag två avokadokärnor i vatten i hopp om att de skulle slå rot för att sedan kunna planteras i kruka och växa upp till små avokadoträd. Som ni ser har det fungerat utomordentligt bra! Jag ääääälskar mina små gulliga plantor som jag kämpat med och tagit hand om så länge nu.


1.
 Först kan du avnjuta en smarrig avokadomacka, det känns onödigt att slänga något så gott bara för att få använda kärnan, right? Ta ett gott bröd, med smör, några skivor avokado och toppa med ett stekt ägg, lite salt och chiliflakes, mums. Tänk på att när du gröper ur avokadon, var försiktig så att du inte skadar kärnan (dvs inte skär i den). Tvätta sedan av den försiktigt och var noga med att inte avlägsna det bruna "skalet", det är kärnans skydd. 



2. Nästa steg är att lista ut vilken sida som är upp och ner. Oftast är det ganska lätt att se, den toppiga sidan är där grodden kommer att växa ifrån, och botten är där rötterna växer ut. För att kärnan ska börja växa ska du sätta den platta bottensidan nedåt i vatten, och toppen ovanför vattenytan. Det görs lättast genom att sticka fyra tandpetare i kärnan, och sedan placera den i ett glas.

 
3. Placera kärnan i ett soligt fönster, och sedan är det bara att vänta, vänta och vänta! Det gäller att ha tålamod då detta kan ta upp till 2-3 månader innan man märker att kärnan börjar gro. Byt vatten var annan/tredje vecka, och se till att det alltid finns vatten i glaset, kärnan får inte torka ut! När det har kommit en rot och början till en grodd kan man plantera kärnan i en kruka. Jag planterade i vanlig blomjord med lekakulor för att få en luftigare jord.
 

Snart är det nog dags att plantera om den här rackaren igen. Att få den så här stor har som sagt tagit 1 år, så det gäller att ha tålamod! Avokadoplantan trivs i ett soligt och varmt fönster och vill ha lagom mycket vatten. Jorden får inte torka ut men den ska inte heller vara blöt. På sommaren vill den givetvis ha lite mer vatten eftersom den står i ett varmt fönster.

Lycka till med era avokadoplantor! 
TIPS | |
#1 - - Lito:

Vad stort det har blivit! Så fint litet träd :)

Svar: Jaa, så golligt :)
Isabelle Burlin

#2 - - Sanna:

Vilket fint träd! Kolla gärna in mina senaste inlägg också!

Svar: Tack!
Isabelle Burlin

#3 - - Film&serier bloggen:

Tack för tipset, detta ska jag nog testa att göra själv !

Svar: Jaaa men gör det! Så himla fint med små avokadoträd :) Keep me updated om hur det går :D kram!
Isabelle Burlin

#4 - - Evelina Östlund:

Jag har försökt mig på att odla avokado flera gånger men aldrig lyckats. Har gett upp efter att kärnan har börjat spricka upp.

Svar: Men åh, du måste prova igen!! Det gäller veeerkligen att ha tålamod, jag var nära på att slänga mina kärnor flera gånger då jag trodde att det inte skulle gro, men jag fortsatte att väntade och vips så började dom gro! :)
Isabelle Burlin

#5 - - Alexandra:

Men va, är det sant!? Så himla bra tips :)

Svar: Jaa det är ju det :D Lätt som en plätt också :) det enda som krävs är lite tålamod! Kram
Isabelle Burlin

#6 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Vilket tålamod!

Svar: Haha ja det måste man verkligen ha, men ändå så värt i slutändan! :) Kram
Isabelle Burlin

#7 - - Jasmine:

Kul att du delar med dig!
Kram

Svar: Så kul att det uppskattas också, kram! :)
Isabelle Burlin

#8 - - Hanna:

Vilket bra tips!

Svar: Ellerhur! Så hilma enkelt också, det enda som krävs är lite tålamod :) kram!
Isabelle Burlin

#9 - - Marie Bergman:

Roligt tips! :) Ska försöka testa det någon gång.

Svar: Ja men gör det! Så himla fina blir dom :) Kram!
Isabelle Burlin

#10 - - Anna - Fotograf & Rovfågeltränare:

Detta måste man ju prova på! Tack för tipset :)
Inget speciellt man bör veta om den? Bör den övervintras i en viss temperatur? Ha det fint! :)

Svar: Ja, gör det! Det var så lite så, roligt att kunna inspirera! Nej, det som behöver vetas står i inlägget :) De trivs ju bra i värme. Under vintern har mina stått i köksfönstret och de har fungerat finfint. Eftersom de gillar varmt klimat så växer de mycket under sommaren, och mindre på vintern :) Detsamma, kram!
Isabelle Burlin

#11 - - Linnéa:

Tack för inspo! Har gjort ett halvhjärtat försök som inte lyckades, men ska nog ge det en chans till ändå. Ett annat tips är passionsfruktskärnor. Har flera plantor hemma som jag dragit upp från samma frukt. De är underbara :)

Svar: Det var så lite så! Kul att det uppskattas! Jaa men det tycker jag absolut att du ska. Det krävs en del tålamod, men det är så värt när de väl börjar gro :) Åh, passionsfruktskärnor kanske man ska ge sig på också! Roligt tips, tack! :) Ha en fin söndag!
Isabelle Burlin

#12 - - Jenny Eriksson:

Köpte hem massa Avokado härom dagen som jag tärnade och frös ner för att ha i mina smoothies.
Hade i tankarna på att grodda och skaffa mig ett eget litet avokado träd.
MEN, växten är väldigt giftig för katter och jag har tre stycken varav en är kattunge och gör som den själv vill. :(

Lycka till med trädet!

Svar: Åååh, vilken osis!! Men hallå, du har något ännu bättre - gulliga kissemissar! Du kanske kan odla något annat? Citronträd är ju väldigt fina annars, och doftar väldigt gott? Kram <3
Isabelle Burlin

#13 - - Sari:

Tack för tipset! Jag har haft min avocadokärna i vatten precis som ovan i 3-4 veckor och var nära att ge upp eftersom det inte kändes som om något hände... men då får jag väl ha lite mera tålamod :-)

Svar: Det var så lite så, kul att kunna inspirera! Jaaa håll ut så kommer det komma upp små rackare snart ska du se! Kram!
Isabelle Burlin

#14 - - JUNITJEJ:

Så fint träd!

Svar: Tack fina :)!
Isabelle Burlin

#15 - - Svart-Stina:

Aha, det tar så pass lång tid innan den börjar växa! Det förklarar varför jag inte lyckats. Har trott kärnan varit dålig/att jag råkat skada den och kastat den efter en tid. Mer tålamod alltså :) Köpte avocadosar senast jag var i mataffären, ska testa igen. Alltid kul med lite gratis krukväxter :)

Svar: Jaa det tar väldigt lång tid, det är lätt att man tappar tålamodet och tror att det inte kommer gro, precis så det gäller att ha tålamod! Jaa, gör det, lycka till! :D
Isabelle Burlin

#16 - - Mikaela:

Åh, jag måste testa :D

Svar: Jaa det tycker jag absolut att du ska! :) Kram!
Isabelle Burlin

#17 - - Marina:

Tack för tipset.

Det gäller alltså att ha tålamod. Detta ska jag absolut testa.

Svar: Precis :) Det tycker jag absolut att du ska, lycka till! Kram :)
Isabelle Burlin

Upp