MIN FRANKRIKE-SHOPPING

Vad är väl en semestervecka utan lite shopping? Det ingår ju liksom i den ultimata resan. Under vår sommaresa till Frankrike shoppade jag på mig allt från hudvårdsprodukter till lyxigt nagellack och loppisfynd. Hörrni låt oss ta en närmare titt va:
 
Jag upptäckte på morgonen innan vi åkte till Arlanda att min ansiktsrengöring var slut. Så på Arlandas Taxfree hittade jag ett kit med bland annat rengöring och lite andra produkter från Clarins till ett SÅ bra pris. Givet köp ju.
 
Från vänster: 
 
HydraQuench Cream (den blå tuben) – en dagkräm för alla hudtyper som ska återfukta och ge lyster. Innehåller bl.a hyaluronsyra och E-vitamin. Vet inte om den ger så mycket till lyster (hur märker man ens det??), men jag tycker att den återfuktar bra och huden känns mjuk och len efteråt. Den går snabbt in i huden också vilket jag gillar.
 
Hand & Nail Treatment Cream – en mjuk handkräm för händer och naglar. Det känns kul att ha denna i min ägo, har faktiskt haft tankar på att köpa den tidigare men det har bara inte blivit av. Använder extremt mycket handkräm på vintern pga blir så himla torr, så det ska bli spännande att se om denn kan göra ett bra jobb.
 
One-Step Facial Cleanser – en 1-stegs rengöring med oljor och apelsinextrakt. Alltså denna är verkligen grym och har blivit en given favorit i badrumsskåpet. När jag först köpte den visste jag inte att den innehöll olja, och när jag provade den första gången tänkte jag att den kanske skulle kännas för fet på huden, speciellt för mig som har acne. Men icke! Den är SÅ bra för min hy. Jag tar lite av produkten på en bommullspad  och stryker över ansiktet, och sminket försvinner på en gång (jag hatar rengöring som man måste använda massor av för att sminket ska gå bort). Jag som har acne märkte också stor skillnad på huden redan efter första veckan när jag började använd denna (givetvis så gjorde ju även solen sitt jobb under resan). Jag tycker verkligen om denna produkt och tillsammans med dagkrämen känns huden superbra efteråt.
 
Beauty Flash Balm – fungerar som både primer och ansiktsmask. Har inte använt denna så mycket för att jag ska kunna ge den något omdöme. Men den doftar gott, känns skön och går snabbt in i huden. 
 
Clarins Eye Contour Gel – ögonkräm som ska återfukta, lugna och pigga upp. Det här är ingen produkt jag använder dagligen eller som jag känner behov av att använda. Men den känns skön på huden och går in snabbt.
 
Moisture Rich Body Lotion – en bodylotion som ska ge fukt och näring till huden. Har inte hunnit testa denna ännu, men jag kan återkomma med omdöme om jag gillar den.
 
Den här köpte jag i en fransk hälsokostbutik. Jag gick in och frågade om de hade något mot acne och acneärr. Då visade hon mig denna bland annat. En liten glasflaska med Calophylle oil, eller Tamanuolja som det heter på svenska. Just tamanuolja ska tydligen vara superbra mot ärr och hjälper huden att läka.
 
Efter att ha läst på lite om oljan så har jag insett att den har många användningsområden. Den ska tydligen vara antiinflamatorisk och kan används till allt från acneärr, ärrbildningar, torr och fnasig hud till hudbristningar och eksem. Det verkar vara en superolja helt enkelt, jag får återkomma om resultat senare. En jobbig grej med den här oljan är att den doftar någon typ av kryddig buljong. Inte alls speciellt härligt att ha i ansiktet haha.
 
Jag hade kollat upp några vintagebutiker i Cannes så en morgon gick jag och Rasmus ut på en vintage-runda. Av en ren slump hittade vi en gammal antikaffär som sålde gamla möbler. När vi gick in i butiken satt ägaren, en gammal man som enbart kunde franska, och spelade piano. SÅ drömmigt. Jag strosade runt där inne, kikade på möbler, och hittade det här helt fantastiska snäckskalsformade fatet i ett gammalt skåp. Det här är helt klart mitt bästa köp från Frankrike, och billigaste dessutom. 3 euro fick jag ge för den här. Älskar att köpa med mig små inredningsdetaljer från olika länder. Det gör ett hem mer spännande och personligt. Jag gillar också att ha fina saker omkring mig som påminner mig om fina minnen. 
 
En dag i veckan är det antikmarknad i Cannes. Där hittade jag två fina posters som fick följa med hem. Nu måste jag bara hitta en bra plats i lägenheten där jag kan sätta upp dessa.
 
På taxfreen på Nice flygplats shoppade jag ett rött Chanel-nagellack. I Sverige kostar Chanel-nagellacken ca 300 kr och jag betalade 200 kr för denna. Det här nagellacket sitter verkligen som berget vilket gör den höga prislappen lite förlåtande. 
 
Den blå glasflaskan är också ett köp från hälsokostbutiken i Canne. Den innehåller Tee-Trea Oil som också ska vara bra mot acne. Dock måste man vara väldigt försiktig så att man inte tar för mycket, då det kan ge motsatt effekt och alltså göra acnen värre. Jag tar endast en droppe och blandar ut den med Tamanuoljan som jag sedan smörjer in på de mest drabbade områdena i ansiktet. Tee-Trea oljan luktar helt fruktansvärt äckligt. Starkt liksom. Ingen härlig doftkombo med Tamanuoljan haha. Men men, jag ska ändå ge den en chans.
 
Ja det var min lilla Frankrike-shopping det, är mycket mycket nöjd! 
BEAUTY | Beauty, Clarins, Skönhet | |
Upp