TRE ASIATISKA RÄTTER JAG VILL ÄTA FRAMÖVER

Jag älskar att laga mat och att prova på nya rätter. Den senaste tiden har jag blivit väldigt sugen på smaker från det asiatiska köket. Här är tre rätter jag ser fram emot att laga och äta framöver!
 
Dumplings ligger på ett vitt fat och serveras med en liten skål soja
Dumplings är sååååå gott. Jag har ätit det ett fåtal gånger, men då har det varit på halvbra kinamatsbufféer. Jag vill ge denna rätt sin värdighet då jag VET att de kan vara ÄNNU godare än de jag smakat tidigare. Jag såg på ICA att de säljer ångkokare i bambu för typ 50 spänn. Hur värt? mycket värt! Så inom en snar framtid tänker jag göra egna dumplings. 
 
En skål Poke Bowl, en hawaiiansk maträtt baserad på färsk fisk med diverse grönsaker
Poke Bowl är så fruktansvärt gott. Som sushi, fast ändå inte. Tänk er en skål med sushiris, eller glasnudlar, toppat med sjögräs, syrad rödlök, strimlad rödkål, morötter, avokado, edamambönor, ingefära, färsk lax eller torsk som är marinerade i sesamolja och soja, toppat med rostade sesamfrön och en wasabimajonäs. SÅ FRUKTANSVÄRT GOTT. 
 
En skål med Ramen soppa, en japansk soppa baserad på smakrik buljong, äggnudlar och grönsaker
Mmmmmh Ramen. Första gången jag åt detta var på en japansk restaurang i London. Jag och Rasmus gick in i liten restaurang med bara ett fåtal sittplatser och vi hade ingen aning om vad som fanns på menyn. Vi beställde in en rätt var som vi inte hade en aning om vad det var, och så kom det in två skålar med Ramen. Det är alltså en japansk soppa baserad på smakrik buljong och nudlar, toppat med massor av goda grejer. Det var garanterat en av de godaste rätterna jag ätit! 
 
Igår kom jag på den briljanta idén att vi skulle laga Ramen idag, och enda sen jag kläckte den idén har jag inte kunnat tänka på annat (haha). SÅ GOTT. Jag kan bjussa på recept och bilder senare om ni vill!
 
Kraaaaamis på er. Ha nu en mysig härlig festlig fredag kompisar.
 
RECEPT MAT | Recept | |
Upp