EN DAGSUTFLYKT TILL KAKSLOTTET – TAXINGE SLOTT

I fredags hade jag en härlig dag. En ljuvlig dag! Jag, Rasmus och hans mamma åkte nämligen på dagsutflykt till kakslottet Taxinge slott. Taxinge är känt för sitt enorma utbud av helt fantastiska bakverk och tråtor. Låt oss kika på hur det var.
 
Taxinge slott
Vi åkte hemifrån Västerås kl 11.00 och var framme ungefär en timme senare. Det var kallt ute och blåste lite, men var strålande sol hela dagen. Så himla härligt. Nu är det vår hörrni, och jag bara längtar tills alla träd börjar blomma igen. 
 
Taxinge slott
Vi traskade från parkeringen till slottet, Rasmus till vänster och hans mamma till höger. 
 
Taxinge slott
 
Isabelle Burlin
Jag var glad och taggad på att hugga in på goda bakverk! 
 
Taxinge slott
Vi gick in genom den stora porten och möttes av...
 
Taxinge slott kakbuffé
DETTA!
 
Taxinge slott kakbuffé
Det fanns allt från stora kanelbullar till småkakor, kolakakor, olika biskvier, morotskaka, tårtor, maränger...ja allt man kan tänka sig. 
 
Taxinge slott kakbuffe med småkakor
Beslutsångesten var total...jag tog många varv runt kakbordet innan jag bestämde mig för vad jag skulle ha. 
 
Taxinge slott
På somrarna kan man sitta utomhus i solen och äta, men nu när det var så kallt fick vi hålla oss inomhus. På caféplanet var det fullt med folk så vi gick upp en trappa och satte oss i vad jag tror är festvåningen. 
 
Taxinge slott festvåning
Där var det lugn och ro och vi var ensamma till en början. Hur fint med högt i tak och detta ljusinsläpp?
 
Isabelle Burlin
"Rasmus ta kort på mig!" Jag hade på mig blå ullkappa från Mango, randig skjorta och rutig halsduk från H&M, vida svarta byxor från Rodebjer och väska från Lindex.
 
Taxinge slott
Här satt vi och fikade och pratade om allt möjligt. Så mysigt att få umgås med dessa <3

Taxinge slott fika
Både Rasmus och hans mamma tog varsin smörgås på rågbröd toppat med gubbröra. Den var SÅ god (ja jag fick smaka hehe).
 
Taxinge slott fika

Parisare bakverk
Jag hade sån beslutsångest när jag skulle välja bakverk, och av någon anledning föll valet på dessa! En parisare, vilket är en fransk frasig våffla fylld med vaniljgrädde, sylt och toppat med färska bär. Och så en frasig kaka fylld med citronsmörkräm. Så olikt mig att välja dessa, är inget fan av citron i bakverk ens? Jag väljer ofta något sött med dulce de leche. Men ibland måste man bara gå ut ur sin komfortzone och prova nåt nytt! Det var gott i vilket fall som helst.
 
Isabelle Burlin
 :))))
 
Golden retriver
På väg ut från Slottet möttes vi av denna gulliga. Blir alltid så glad när jag ser hundar!
 
Taxinge slott allé
Mätta och glada tog vi en promenad runt slottet. 
 
Isabelle Burlin
 
Taxinge slott allé
 
Taxinge slott butik
På området runt slottet finns en del små butiker och vi passade på att kika in en av dom. Här står jag och kikar på doftljus.
 
Taxinge slott butik
Drömmen att ha en ateljé i en sån här gammal tegelbyggnad med högt i tak och stora fönster.
 
Taxinge slott och Isabelle Burlin
Så mysigt att strosa runt i små butiker som har allt från inredning till tvålar och hemslöjd. Ser fram emot att åka på en ordentlig loppisrunda i sommar. 

Det var den dagen det. Hoppas ni haft en mysig helg och trevlig påsk. Puss!


VARDAGSINLÄGG | Taxinge slott | |
Upp