6 SAKER JAG GÖR FÖR ATT MÅ BRA

Isabelle Burlin
Här kommer min lista över sex saker jag gör för att må bra och saker som jag hela tiden får återkomma till när jag känner att det blir för mycket i livet. Jag tänker att denna lista kanske kan vara till hjälp för någon annan som också behöver se över sina rutiner. 
 
I början på oktober skrev jag ett inlägg om hur jag återfått balansen i livet och att jag aktivt jobbat med saker i mitt liv för att må bättre. Under våren och sommaren var jag sjukt stressad, hade sån extrem prestationsångest och mådde allmänt dåligt. Under det här året har jag gått till en samtalsterapeut som hjälpt mig och gett mig verktyg för hur jag ska tänka och agera för att återfå balansen i livet och där igenom må bättre. Vi kom tillsammans fram till ett gäng punkter jag skulle arbeta med och mycket handlade i teorin om väldigt enkla saker. När jag är stressad och mår dåligt så är det ofta de enklaste sakerna som jag prioriterar bort. Jag har också alltid haft en idé om att rutiner är något tråkigt och något som jag inte tyckt har varit så viktigt för mig. Jag har dock insett att jag mår bra av rutiner och att det är något som jag behöver i mitt liv. När man som jag pluggar och får styra relativt mycket över sitt eget schema så är det lätt att man ruckar lite på sina rutiner – något som ibland är skönt och nödvändigt men som kanske inte alltid är till ens eget bästa. 
 
Regelbunden träning
Jag har ju under större delen av mitt liv tränat fotboll i princip varje dag, men sedan jag slutade för ca 5 år sedan så har träningen blivit betydligt mindre. Jag har märkt att när jag inte tränar regelbundet så blir jag mer stressad och mår helt enkelt sämre mentalt. I höst bestämde jag mig därför att ta tag i träningen igen och nu satsar på att träna minst två gåner i veckan. Ibland blir det mindre, men det är okej. Jag tycker inte att man ska vara för hård mot sig själv för då blir tränigen bara ett måste som stressar en. Just nu försöker jag yoga två gånger i veckan vilket hjälper mig att komma ner i varv, och jag tränar samtidigt styrka och smidighet. För mig handlar träningen i första hand om min mentala hälsa. Utöver yogan så promenerar jag regelbundet också i och med att jag och R har skaffat hund.
 
Äta på regelbundna tider
Det här är fortfarande något som jag måste jobba med att bli bättre på. Jag äter ju antidepp för min PMS vilket gör att jag bli lite illamående på mornarna. En konsekvens av det har blivit att jag inte är sugen på frukost. Frukosten blir ofta vid olika tider beroende på om jag går upp tidigt eller ej. Sedan tar jag sällan med mig matlåda till skolan då jag ofast slutar kl 12.00, och då åker jag med tåget direkt hem och tänker att jag äter hemma. Dock händer det rätt ofta att jag äter någon proteinbar istället och sedan någon form av sen lunch eller mellis när jag kommer hem vid kl. 15.00. Den enda gången på en dag som äter på regelbunden tid är när jag och Rasmus äter middag hemma. Tycker det är så svårt att planera maten över dagen då mina dagar ibland ser lite olika ut. Så detta är något att lägga lite extra fokus på framöver.
 
Ta pauser
Tidigare när jag varit stressad gick jag ofta in i något mode av att "jag ska bara göra klart" och lyssnade inte alls på kroppen utan körde bara på. Något som inte alls är speciellt effektivt. Min samtalsterapeut berättade för mig att det är viktigt att ta pauser för att hjärnan ska kunna processa ny information. Detta är verkligen något jag tagit till mig och som hjälpt mig i min stress.
 
Vara snäll mot mig själv
Detta är jätteviktigt för mig men också något som är extremt svårt ibland. För mig handlar det om att inte jämföra mig med andra och att inte tänka negativa tankar om mig själv. Det handlar också om att acceptera mig själv precis så som jag är. Jag måste vara min egen bästa kompis som stöttar och tror på mig själv. Jag försöker ständigt påminna mig själv om att så länge jag gör mitt bästa utifrån de förutsättningar och omständigheter som finns, så är det alltid tillräckligt. Allt behöver inte gå i 180, det får TA TID. En sak i taget. Och blir det inte alltid så som jag tänkt mig, så är det också OKEJ.
 
Avsätta tid för kreativitet
Jag är en väldigt kreativ person som älskar att måla tavlor. Om jag har ångest till exempel så mår jag bättre om jag får måla. Då släpper jag på krav och prestation och leker runt med färg och form. Det finns något så himla fint och tryggt i det.
 
Utmana mina rädslor
Detta handlar om att inte undvika saker man är rädd för, för då växer bara rädslan och ångesten. Det första steget handlar om att bli medveten om sina tankar för att sedan bryta dessa tankefällor. För mig kan det till exempel handla om att gå på ett event helt själv och där jag inte känner någon (något som jag kan tycka är läskigt). Känslan när man väl går på det där eventet, infinner sig i en situation som man har en läskig föreställning om, men som man inser att man faktiskt klarar av galant. Den känslan är oslagbar. Det är då man verkligen växer som person.
 
MENTAL HÄLSA, VARDAGSINLÄGG | Mental hälsa, Vardagsrutiner | |
#1 - - Camilla Persson:

Jättebra skrivet, är också en person som lever livet i 220 och behöver lära mig var som är viktigt och inte för stressen och ångesten som kommer när man inte varvar ner någon gång är inte att leka med.

#2 - - Hemma Hos Felicia:

Superbra tips!! :D

#3 - - Tess:

Så himla bra tips! Jag försöker också tänka på allt du har tagit med på din lista. Det är så himla viktigt att påminna sig om att ta hand om sig själv emellanåt.

#4 - - yogapassion.blogg.se:

Jättebra tips! Jag försöker också hålla igång med träning och yoga och vara snäll mot mig själv. :)

Upp