PÅSKFIRANDET I KYRKTÅSJÖ

I skrivande stund sitter jag vid köksbordet i vårt familjehus i Norrland. I måndags packade jag om väskan efter en helg i Barcelona (inlägg med barca-tips kommer), för att istället bege mig norrut till Kyrktåsjö där vårt familjehus ligger. Jag, mamma, min moster, hennes man och min kusin firar påsk här uppe i år. 
 
Det vita huset på bilden ovan är vårt. Jag var här mycket om barn och när man kliver in genom dörrarna är det som att flyttas tillbaka i tiden. Det är som att tiden har stått stilla då allt ser likadant ut som när jag var liten. Det är nostalgikänslor och trygghet på samma gång. 
 
När jag kom hem från Barcelona i söndags så kom min stress tillbaka som ett brev på posten. Blev så ledsen när jag insåg att jag känner mig stressad när jag är hemma. Vill inte ha det så. Mina tankar kring praktikplats till hösten, c-uppsatsen jag skriver på just nu och framtiden gör mig otroligt stressad och tankarna liksom snurrar runt i 180. Därför känns det så himla skönt att kunna åka upp till norrland denna påsk och bara umgås med familjen, och insupa lugnet som finns här. 
 
Vi har det så himla mysigt. På mornarna går vi upp när vi känner för det, vissa tidigt andra senare (hehe jag). På dagarna gör man vad man känner för. Fixar och donar med olika saker i huset och på tomten. Om man vill så finns det alltid något att fixa här. Har man inte lust med det kan man ta det lugnt i solen bakom huset där det är lä och nästan 20 grader, eller ta en promenad, en tupplur på övervåningen, dricka kaffe och läsa tidning. 
 
Här är allt kravlöst vilket är precis vad jag behöver just nu. Att få lyssna på kroppen och låta den göra det den vill och behöver. Om det så innebär att kratta upp alla löv på tomten som legat sen i höstas, eller att dricka kaffe i solen och inte göra ett endaste dugg. 
Idag har mamma och min moster maggan hämtat en snöskoter som vi köpt. Så nu är vi som alla andra i byn, haha! Snöskoter är ju ett måste om man bor så här. Det ska bli så himla kul att kunna använda den på vintrarna, tänk vad mysigt att åka på utflykt hela familjen, åka ut på isen och pimpla, eller bara racea.

Planerna för idag är som vanligt att alla gör det dem känner för. Mamma och maggan sitter just nu ute i solen på baksidan, så jag ska väl gå ut och göra dem sällskap. Hoppas att ni får en underbar och lugn påsk. Se till att vila upp er ordentligt. Puss

VARDAGSINLÄGG | Jämtland, Kyrktåsjö, Påsken, Påskfirandet | |
Upp