HUR GICK DET MED TOMATPLANTORNA?

Man behöver verkligen inte vara någon expert vad gäller odling utan det är så tillåtande, alla kan göra det, och det enda sättet att öva upp sina gröna fingrar är att så ett frö, vattna, ge solljus och se vad som händer. Jag tycker att tomatplantor är en bra grej att börja med när man ska odla då det nästintill är omöjligt att misslyckas med.

När jag sådde mina tomatplantor köpte jag såjord och planteringsjord samt frön av tre olika sorters tomater. Sedan la jag i två tredjedelar planteringjord i botten på en äggkartong och en tredjedel såjord ovanpå. Jag la sedan ett frö i varje hål och toppade med ännu lite såjord. Vattnade, täckte äggkartongen med plastfolie, gjorde några små lufthål i plasten, och ställde i ett soligt fönster. Sen var det bara att vänta på att det skulle börja gro. 

Efter ungefär en vecka hade fröna börjat gro och de första bladen väcklat ut sig. Eftersom äggkartongen inte är speciellt djup så ville jag plantera om dem i lite större krukor så att rötterna skulle få mer utrymme. Ett tips är att spara och använda de svarta små krukorna man får med när man köper färska kryddor i mataffären. De är perfekt storlek att plantera om i, och dessutom är det ju onödigt att slänga om man kan fortsätta att använda dem.
 
Jag är en en riktig samlare (haha på gott och ont) och hittade massor av små träplattor som jag har sparat från när jag köpt canvasdukar till mina tavlor som jag målar. Träplattorna passade perfekt till att ha som skyltar till tomatplantorna. Använde en svart spritpenna och skrev på varje skylt – en till varje planta. Här ser ni ju också vilka tomatsorter jag planterat. Vit bifftomat, röd bifftomat och vanliga körsbärstomater. 

Sen var det bara att plantera om. Man får vara lite försiktig när man tar upp de små plantorna från äggkartongen då rötterna är rätt känsliga. Jag använde en liten sked till att liksom "skopa upp" de små plantorna. Den jord jag planterade om i var enbart planteringsjord som lämpar sig till grönsaksodling. 

Jag tryckte ner plantorna relativt djupt så att bara bladen stack upp, detta för att jag vill att de ska ta sig och bli starka. Vill inte ha några gängliga skälkar så att de går av när jag planterar ut dem i den stora krukan på balkongen senare. Nu har det gått ungefär två månader sedan jag planterade om dom och de har växt sig stora och fina! De ska stå i solljus, ha relativt mycket vatten (men övervattna inte), och så får man se till att de inte torkar ut. 

Hoppas ni gillade detta inlägg och fick lite inspiration till att kanske själva börja odla.  
 
Läs mer: 
ODLING | Tomatplantor | |
#1 - - Elin:

Åh så mysigt, önskar jag hade tålamod för sånt där småpill jag också, haha!! Kramar

Svar: supermysigt!! jag inspireras så mycket av naturen och odling just nu! det är som meditation för mig att få pilla med sånt. du kanske har något annat du tycker om att göra och som du mår bra av att pyssla med? :) kram på dig!
Isabelle Burlin

#2 - - Elin:

Hoppas du får en superfin vecka!! Kram

Svar: tack detsamma fina!
Isabelle Burlin

Upp